Has#tag waarschuwt jongeren voor catfishing

Op zaterdag 13 mei is de kortfilm Has#tag in première getoond in Hoogstraten. De kortfilm werd gemaakt door productiehuis Skladanowsky onder regie van Adil El Arbi en Bilall Fallah. Het scenario is het resultaat van een workshop van vzw Stokpaardje, waarbij vijf tieners onder begeleiding van jeugdauteur Dirk Bracke een verhaal schreven over catfishing. Het geheel kwam tot stand en speelt zich af in de stad Hoogstraten, die dan ook graag mee haar schouders onder dit project zette.

Vier van de vijf meisjes die het scenario schreven studeren aan ASO Spijker Hoogstraten. De film speelt er zich ook af en het merendeel van de acteurs is Hoogstratenaar. Het stadsbestuur van Hoogstraten is dan ook enthousiast mee op de kar gesprongen. Het filmproject drijft op het engagement van de bevolking. Enorm veel jongeren werkten mee, als acteur, als figurant of in de organisatie. Een geweldige ervaring, voor hen en voor voor de stad. Het stadsbestuur zet sterk in op het psychisch welzijn van kinderen en jongeren en ondersteunent alle acties die hun weerbaarheid versterken. Daarom willen ze de film ook tonen in de Hoogstraatse scholen samen met een begeleidend lespakket. Ze hopen dat de film in gans Vlaanderen kan verspreid worden.

Jeugdschrijver Dirk Bracke bracht Stokpaardje en de meisjes in contact met filmmakers Adil El Arbi en Bilall Fallah, die in het verhaal meteen een kortfilm zagen. Net zoals Bracke verleenden zij hun vrijwillige medewerking. Er volgde een casting voor de belangrijkste rollen en nadien werden tientallen sympathisanten en vrijwilligers gemobiliseerd. In vier draaidagen in de stad Hoogstraten en mede dankzij sponsors en een donatie van de Rode Neuzen Actie werd de film werkelijkheid.De belangrijkste rollen worden gespeeld door Sara Gracia Santacreu, Florian Christiaensen, Ruud Oomen en Laura Achten. De casting naar deze rollen was in handen van Hakuna.

Vzw Stokpaardje
Vzw Stokpaardje werd opgericht in 2014 en wil met verschillende initiatieven en acties geestelijke gezondheidsproblemen uit de taboesfeer halen en mensen met psychische problemen ondersteunen en meer weerbaar maken. Heel specifiek wil Stokpaardje kinderen en jongeren versterken en ervoor zorgen dat zij zich goed voelen. Vaak is een luisterend oor en (h)erkenning door anderen al een grote stap vooruit. Voor wie toch hulp nodig heeft, moet de stap daartoe gemakkelijker worden. Daarom wil de vzw ook initiatieven nemen die de toegang tot zorg vergemakkelijken. In oktober 2014 organiseerde vzw Stokpaardje een workshop om te schrijven rond een thema dat jongeren bezighoudt. Onder begeleiding van jeugdauteur Dirk Bracke groeide zo uit de handen en hoofden van Catherine Peeraer, Charlotte Verhoeven, Juliette Hofstede, Kato Putcuijps en Silvana Smits een verhaal rond catfishing.

Catfishing
Catfishing is het fenomeen waarbij iemand op het internet een valse identiteit aanneemt om zo met anderen relaties aan te knopen en afspraakjes te maken. Wie benaderd wordt, heeft aanvankelijk niets door, maar de gevolgen kunnen gevaarlijk zijn. Wanneer de realiteit bij het slachtoffer doordringt, groeien gevoelens van bedrog en schaamte die zich niet zelden uiten in sociale terugtrekking, zelfverminking of zelfs zelfdodingsgedachten. Jongeren die ermee geconfronteerd worden durven er vaak niet over praten. Dat taboe willen VZW Stokpaarde doorbreken, want het fenomeen komt meer voor dan men zou denken, en niet alleen bij jongeren.

Ondanks de vrijwillige medewerking van Dirk Bracke, Adil El Arbi en Bilall Fallah blijft de realisatie van een filmproject een grote investering. Wat initieel onhaalbaar leek, werd mee mogelijk dankzij een donatie die vzw Stokpaardje voor het filmproject kreeg van De Rode Neuzen Actie. Ze zijn de actie dankbaar, niet alleen omdat zij de geestelijke gezondheid van kinderen en jongeren op het voorplan plaatst en bespreekbaar maakt, maar  hun concrete en substantiële bijdrage voor Has#tag maakte het mogelijk het idee van de kortfilm ook echt uit te voeren. Naast de Rode Neuzen Actie konden de initiatiefnemers ook nog beroep doen op  ontelbare andere kleine en grote sponsors.